Van Projectontwikkelaar naar Softwareontwikkelaar

Waarom wordt een ontwikkelaar van woningen, gebouwen en wegen softwareontwikkelaar? Op deze vraag is een duidelijk antwoord: “Vanuit een visie om beter met klanten te communiceren.” Dus vanuit de praktijk voor de praktijk.

 

Bohemen is een projectontwikkelaar zonder macht, maar handelt vanuit de kracht van de oplossing.” Als procesregisseur de maximale meerwaarde halen uit gebiedsontwikkeling en de klantorientatie zorgt voor een mooi duurzaam product. Een goede samenwerking met alle betrokken partijen stond voorop. Voorbeeldprojecten zijn Sijtwende, W4 en de omlegging van de A9 Badhoevedorp die momenteel in volle gang is.

Om de klant sneller en beter van dienst te zijn is de ontwikkelaar sinds 2010 zelf woningen (per stuk) gaan bouwen. Bohemen ontwikkelt (half)vrijstaande woningen en wilde meer invloed hebben op het uiteindelijke klantresultaat. Dit bleek makkelijker te gaan dan verwacht. Klanten waren tevreden en er werd ook nog eens fors op de kosten bespaard, waardoor hogere grondwaardes waar gemaakt konden worden.

Maar bij het per stuk bouwen van een woning kan een fulltime uitvoerder niet uit. Dus moet je beter met je leveranciers en uitvoerende partijen gaan communiceren zodat de uitvoerder niet of minder aanwezig hoeft te zijn. Zo ontstond de behoefte aan een tool die 2 dingen moest bieden:

  1. Actuele communicatie naar de klant/koper
  2. Alle partijen voorzien van relevante en up to date informatie over de voortgang en inhoud van het bouwproject.

Na een zoektocht naar de juiste software dat beiden mogelijk maakt, bleek dat deze niet bestond. U begrijpt het al, de ontwikkelaar gaat de software zelf ontwikkelen?

Dit is het moment waarop we zijn begonnen met het maken van ons huidige software programma “KYP”. In 2013 is de specificatie gemaakt en werd op zoek gegaan naar een team programmeurs. Ook hier stond de kwaliteit van de klant (eindgebruiker) centraal, dus werd besloten om programmeurs dichtbij het kantoor te zoeken zodat feedback en verbeteringen snel doorgevoerd kunnen worden om zo de kwaliteit optimaal te waarborgen voor de gebruikers. Naast de voordelen van het gebruik was ook uitstraling en design belangrijk. Het moest een tool worden die van deze tijd is en leuk is om  te gebruiken. Om het altijd en overal toegankelijk te laten zijn voor alle betrokken partijen is gekozen voor een webbased programma.

Er zijn diverse pilots gedaan met allerlei bekende bouwbedrijven. Uit deze pilots bleek dat iedereen de potentie van KYP zag, maar kwam er ook veel feedback dat het programma nog beter kon maken. Tijdens de pilots werd ook duidelijk dat vrijwel alle partijen behoefte hadden aan het digitaal maken van de LEAN planning. Deze hangt momenteel vaak aan de muur en wordt daarna in Excel gezet. Wanneer er iets wijzigt zorgt dit voor veel handelingen die de uitvoerder vaak veel tijd kost. Dit moest toch efficiënter en slimmer kunnen?

Eind 2014 is in samenwerking met de gebruikers van KYP dan ook een geheel nieuwe opzet gekozen die het mogelijk maakt de LEAN planning digitaal te zetten zonder visuele informatie te verliezen. Dit heeft een flinke boost gegeven aan de interesse in het programma. KYP is een programma geworden wat mede door de gebruikers zijn identiteit heeft gekregen. Op dit moment neemt het aantal gebruikers van KYP wekelijks hard toe (30-40 nieuwe gebruikers per week), maar de ontwikkeling van KYP is nog niet gereed. Luisteren naar de klant en samen tot nieuwe ideeën en verbeteringen komen zorgt dat er geleerd wordt en een programma ontstaat dat blijft verbeteren. KYP maakt het mogelijk dat bedrijven de processen steeds beter en transparanter organiseren.

Wat de volgende stap is? Daarover ga ik u in een volgende publicatie meer over zeggen. Er staat veel moois te gebeuren, dat is een feit..

Voor meer informatie :
www.kyp.nl
Christian Euser
Trots om deel uit te maken van het KYP team